Megjavítva: fúrógépek
2015.04.29. 05:00 | Tákolmányi 3 Komment
A barkácsmitológus nem az élet fonalát lassan elrágó párkákkal szimbolizálja az időnk fogyását, hanem szénkefével. A szén-grafit anyagú hasáb ugyanúgy elfogy idővel, s akkor vége az olcsó fúrógépnek. Javítása gazdaságtalan. Ezen emós életérzéssel nyitom a fúrógépreparáló képsorozatot, mely az évek során elhalálozott gépek megjavításra tett kísérletet dokumentálja.
Többször emlegetett történet, mikor megveszi az ember a fúrógépet a nagyáruházban, kedvező áron. Hazaviszi, nem indul. Visszaviszi nem túl boldogan. Az ügyfélszolgálatos hölgy ad egy másik fúrót, ezt pedig bedobja egy ládába, ahol már több példány hever. Valószínűleg megy a kukába, vagy pedig a gyárba és az ottani kukába, mert nincs az a bangladesi rezsiórabér, amiért érdemes lenne felnyitni és megjavítani.
Ettől eltekintve, kedvező körülmények között hosszú éveket szolgálhatnak ezek a gépek. Nekem is azért gyűlt össze négy, mert munka közben szálltak el és nem tűrt halasztást a fúrás folytatása. Egyszerűbb volt venni egy másikat, mint szerviz után keresni és kétszer annyit rákölteni a javításra, mint új ára. A szétszedésük pedig Pató Pál módjára halasztódott.
Na, de majd most, mikor évekig tartó hezitálás után, egy fagyos, sötét reggelen megfogant a már többször elvetélt elhatározás, hogy kenőzsírban tocsogva bár, de életre keltem őket. Természetesen szubjektív, barkács jellegű írást olvasnak egy alsóbbrendű szakismerettel sem rendelkező szerzőtől, de majd kijavítanak.
Mindenek előtt a legfontosabb tanácsot fogadják meg. Tapasztalhatják, hogy fúrás közben - de csak bizonyos szögben tartva - megáll a motor és elmozdításra, később rázásra elindul. Végül már csak vízszintesen tartott markolattal - mint a lőtéri vagányok a Parabellummal - használhatják. Ne a szénkefe vagy belső kontakthiba legyen az első gondolat, amit cselekvés és szénkeferendelés követ azonnal! A legtipikusabb érintkezési hiba jelentkezik ilyenkor: a hálózati kábel a markolat előtt 10-20 centiméterre a hajlítgatástól megtört. Ott van igénybe véve leginkább.
Terveim szerint kannibalizálok néhány példányt, hogy alkatrészeiből feltámasszam a még menthetőket. Szétszedtem! rovatunk különkiadását látják, úgy is rég volt az utolsó epizód.
Ezt a gépet szerettem, mert sebesség- és forgásirány szabályzást is nyújtott a fúrókalapács funkció mellett. Ez utóbbit szerintem senki sem használja, ahhoz gyenge a motor és a mechanika. Egyetlen érzékelhető hatása van, miszerint idővel mindegyik önfejűen átvált fúrásból kalapálásba. Gyorstokmánya is használható kivitelezésű.
Fúrógép korbonctan egy fotóban
Első pillantásra minden rendben, égésnyom nem látszik, szénkefék megvannak, csak épp nem működik. Mi lehet a gond?
Ez. Látszani még látszott a végük, de a hosszváltozás miatt legyengült rugó élesben már nem tudta rányomni a forgórészre az érintkezőket és valamelyik oldalon mindig megszakadt az áramkör.
Szerencsére pont illik bele a (bojlerjavításkor talált olcsó kínálatból) találomra rendelt szénkefe. Elég változatos méretben kaphatók, illik előtte megmérni a kivehető kefetartó forgórészhez csatlakozó oldalán lévő négyzet méreteit. Másik oldalon hatszögletű a nyílás. A hosszát csak találgatni tudjuk, illetve becsülni. Őszintén szólva gépbeszerzéseim során nem találtam még olyan gépkönyvvel, amelyik tartalmazta volna a szénkefe típusát vagy méreteit. Ez egy ilyen sport.
Második alanyunk egy tipikus TESCO fúrógép. Ott vettem, de azóta már a Straus márkát futtatják. Ennek neve nincs, volt viszont tartalék szénkeféje a markolatba rejtve. Őszinte hálával borultam térdre a gyártója előtt, miután lemásztam a létráról és szétszedtem a fúrót. Kevés gyártó ilyen nagylelkű. Eredeti szénkeféje és a tartalék is elfogyott, azóta pihen a feltámadásra várva.
Fura, hogy formára - márká(tlanság)ra - színre tökéletesen megegyező testvérébe egy kicsivel más méretű szénkefét terveztek, ezért nem cserekompatibilisek. Annak eltört a tengelye, tehát nem nagyon hasznosítható másként. Ezért is van lefűrészelve a markolata, hogy majd valamilyen hajtómotornak hasznosítom - gondoltam naivan.
Keményfém - na jó, közepesen keményfém - csigában végződik a tengely, így nem erősíthetünk rá semmit. Ráadásul 500W teljesítménnyel és 3000 1/min fordulatszámmal indul meg. Egy korai próbálkozásnál a műhely végébe hajította a ráerősített szíjtárcsát. Vihette volna az állkapcsom is. Ne próbálják meg otthon, mert valóra válik a "pofám leszakad" kifejezés.
Sajnos a piroskákat javítatlanul tettem vissza dobozukba, mert a mechanikailag működőképeshez nem találtam szénkefét, a másik pedig törött. Sebaj, ami késik nem műlik és legalább megmutattam önöknek, hogyan fest a belsejük. A kefeméreteket felírtam és ha szükség lesz egy ötödik fúrógépre itthon, már tudom, mit keressek.
És akkor most jön az igazi szívás. Nem véletlenül említettem a kontakthibás hálózati kábelt az elején. Persze, hogy nem saját agyból jött le a tanács, hanem a valóság és az élet szülte a tapasztalatot. Önéletrajzi alapokon nyugszik a történet, avagy megtörtént eseményeken alapul - ahogy a filmek elején olvasni. Viszont önök más kárán tanulnak most.
Ez egy igen korrekt berendezés. Semmi sallang, stabil működés és strapabíró kivitel. Kivétel a felesleges fúrókalapács funkció és a hálózati kábel törékenysége.
Ha már egy fúrót láttál, akkor mindegyik láttad - szól a barkács parafrázis - illetve "Ami konstrukció bevált, azt ne piszkáljuk és csak annyiban változtassunk a másolt terveken, hogy ne tudjon beperelni az eredeti gyártó" - szól az ősi kínai közmondás. Eredetiben: 有了好的设计,它也懒得改了,而且只限于复制的计划,所以它不能起诉原制造商
Ugyanaz a motor, hajtáslánc, nyomógomb
Közelről látjuk írásom tárgyát, a szénkefét és tokját. A vezető anyagból készült hasábot egy gyenge rugó nyomja rá a forgórész szeldelt érintkezőire, így biztosítva a forgómozgás vezérlését. A változó távolságot egy hajlékony, fonott rézvezeték hidalja át. A kiemelhető szénkefetok egyik oldalán kijön a kopóérintkező...
...a másikon rézlemez nyomódik a kefe érintkezője és a bepattintható műanyag hátlap közé.
Szénkeféről szól a mese, először erre a hibalehetőségre gyanakodtam, de ehhez volt tartalék, s kicserélve továbbra sem működött.
Továbbkövetve az áram útját, a rögzíthető állású nyomógomb következik. Ebbe csatlakozik a zavarszűrő kondenzátor is.
Itt következett az a rész, mikor a kapcsológombot kimértem szakadásvizsgálóval és tökéletesen működött. Direktben adtam táplálást a motorra egy másik egy vezetékpárral és elindult a fúró. Örültem, hogy nem a tekercselés hibásodott meg és kizárásos alapon csak a vezeték maradt egyedüli, potenciális hibaforrásnak.
„Régi elvem - jegyzi meg Sherlock Holmes több elbeszélésben is -, hogy ha kizárjuk a lehetetlent, ami marad, bármily valószínűtlen, a helyes megoldás lesz.” Bár nem meglepő igazán, hogy egy hidegre komoly mértékben keményedő műanyag vezetékben idővel kikopik a rézvezető. Legyen ez a tanulság a hibafeltárásnál: kezdjük a tápvezetéknél. Levágva belőle 20 centimétert és újból bekötve, már stabilan működött.
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.
Utolsó kommentek