Dinamikus szimulátorok

Az autó- és repülőszimulátorok (nevezik cockpitnek, fülkének is) széles árspektrumban, élethűségben és szolgáltatásokkal kaphatók. Legegyszerűbb - statikus - változat egy fémváz, amire ülést erősítenek, illetve állítható tálcára tehetjük a kormányt és sebváltót, pedálblokkot.

A csupasz vázat maximum optikai tuninggal lehet csábítóbbá tenni, az ülés megmozdítása egy nagyságrendet jelent árban, játékélményben is. Egy professzionális kiképző berendezés (a kiképző repülőszimulátorok) minimum 100-1000 megaforintba kerül, ami érthető, hiszen egész szobányi, gyári műszerekkel hitelesen berendezett térfogatot mozgatnak, a több négyzetméteres kijelzőket pedig szerverközpont látja el számítási teljesítménnyel. E kínálatból csemegézünk mai videóválogatásunkban.

Első példában egy álló, de autóbelsőt élethűen imitáló szimulátort és építését láthatjuk. Egy autóbontóból csemegézve, némi karosszériás segítséggel igazán csinos és a valódi autóvezetés látványát, érzését megközelítő élményt kaphatunk.

Receptünk így kezdődik: végy egy Opel Astra műszerfalat és építsd favázra. Tégy rá ajtókat és a játékkormányt csatlakoztasd a gyári kezelőszervekhez, mint kormány, pedálok, kapcsolók. Tulajdonképpen ez nem is nagy kihívás, hiszen az autókormányt kis mechanikai stabilizálással a játékkormányra rögzítjük, a többi pedált és kapcsolót pedig a joystick megfelelő kapcsaira kötjük. Szerencsére az oprendszer és játékok rugalmas beállítási lehetőségeket, testreszabást nyújtanak.

Szimulátor-építésben az egyensúly a lényeg, hogy minél kisebb nyomatékot kelljen kifejtenie az erőforrásnak. Ha két dimenzióban mozgatnánk ülésünket, egy háromtámaszú tartónak elégnek kell lennie. Jelentős erőforrásokat spórolhatunk, ha a felhasználó tömegét és kiterjedését egy kiegyensúlyozott origóra helyezzük, így nem 60-100 kilót kell megmozdítani, hanem csak a súlypontról kilógó tömeget. Itt egy igényes megoldást látunk, ahol a kijelző is együtt mozog a játékossal. A videón látszik, hogy erőteljes mozgató mechanikát tartalmaz, hiszen gyorsan arrébb hajítja az ülést, minimális holtidővel.

Erre vágytunk gyermekkorunkban és kicsit később is. Teljes kabin 180 fokos elfordulási lehetőséggel. Ez a minimum, ha egy Tie vadász pilótájának képzelnénk magunkat, mely a császár dicsőségére harcba indul a lázadó kutyák ellen. Bár az ötlet és kivitelezés tiszteletre méltó, de orsózási sebessége maximum lovaskocsi felborulás-szimulátorra elegendő és az orr billentése nem is lehetséges. Kellő erőt és dinamikát  csak pneumatikus vagy hidraulikus hajtás képes kifejteni, az elektromotoros nem.

 Az oldalra billegésen túllépni, azaz fel-le irányba meghódítani a levegőt már egy termet kell elkülönítenünk. Viszont megkapjuk az élethű gyorsulás élményét. Ennél a szerkezetnél 1.5 g erő hat ránk, a viilanyszámlára pedig 348 kW fogyasztás.

Túránk végén az ipari repülésszimulátorok egyikét, az Eclipse 500 repülőtípus szimulátorát láthatjuk, mely ilyen tartályban, látszatra is tiszteletre méltó hidraulikus lábakon tornyosul a kiképző központban. Áráért cserébe a belső berendezés és a megjelenített környezet élethűsége garantált.

 
   Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.



Kövess a Facebookon

Hirdetés

Furdancs

blogavatar

Ez az oldal azoknak szól, akiket érdekel, hogyan működnek a minket körülvevő dolgok. Azoknak, akik tudják mire valók a szerszámok, vagy legalábbis szeretnék megtanulni. Azoknak, akik úgy gondolják, az emberré válás fontos alkotóeleme hogy magunk oldjuk meg a felmerülő problémákat. Mottónk: Nem azért másztunk le a fáról, hogy a fotelben ülve várjuk a szerelőt...

Hirdetés

Szeretjük

szineslogo.png
Kapanyel.png

Hirdetés

Feedek

Reblog

Utolsó kommentek