A hét műtárgya: kerékpáros kombinált szerszámok
2014.07.03. 05:00 | Thoreau 7 Komment
Így a nyár közepén javában tart a kerékpáros szezon. A kerékpározáshoz persze leginkább kerékpárra van szükség, azonban aki kicsit is tapasztalt, az tudja, hogy néhány alapszerszám bizony nem árt ha nálunk van. Természetesen az optimális megoldás itt is az, ha összeállítunk egy direkt az adott géphez való szerszámkészletet, ami egy kis táskában el is fér.
Az adott géptípus bizony fontos lehet, különösen, ha komolyabb műtétekre is felkészülnénk, a középcsapágyak, racsnik, tengelyek, de még a küllők is egészen eltérő szerszámokat igényelhetnek a különböző kerékpárok és szerelvény-rendszerek esetében.
A legtöbben persze nem cipelünk magunkkal komplett szerszámkészletet. Nekünk találták ki a gyártók a különböző kompakt szerszámokat, bike- és multitool szerkezeteket.
A közös bennük, hogy igyekeznek minél több fontos funkciót minél kisebb és könnyebb szerszámban egyesíteni.
A legtöbb esetben tartalmaznak:
- csavarhúzó fejet (sima és csillag, torx)
- hatlap fejű csavaranyákhoz való villáskulcsféléket (általában ilyen méretű nyílásokat tartalmazó lemezkulcsokat)
- imbuszkulcs szárakat.
Ezen felül sokszor van bennük vagy mellettük legalább két gumiszerelő vas, küllőkulcs, láncbontó prés, de akár bowdenvágó és -blankoló is lehet.
Első illusztrációként itt egy abszolút belépő modell, amelynek ára mindössze 2400.- pénz. Ez jól mutatja, mellyek a legalapvetőbb funkciók, azt is láthatjuk rajta, hogy a gyártók igyekeznek minden kis vasdarabot minél jobban kihasználni, például a két kis hatlapfejű anyák tekerésére szolgáló nyílásokkal ellátott laposvas csíkocska egyben gumiszerelő eszközként is szolgál. Az nyilván könnyen átlátható, hogy egy ilyen szinten perforált vasdarabocska túl nagy erő kifejtésére nem lesz alkalmas, azonban az országút szélén guggolva a lyukas kerekű masinánk mellett mégis több segítséget jelent, mintha az útszéli fákról próbálnánk szerelővasnak alkalmas ágdarabokat tördelni. (Csináltam már ilyet, nem egyszerű feladat...)
Persze nem sokkal több pénzért már vannak szerszámok igazán bő választékban, itt van pár közölük:
A fenti BBB gyártmányú szerszám alumínium szerkezetű, többfunkciós darab. Kihajtogatható imbuszkulcs készlet van benne, amely azonban a használat során nem szedhető le a tartóról (vagyis néha körülményesebb vele dolgozni, viszont nem felejtjük ott/hagyjuk el sehol a legfontosabb méreteket...)
Ez a modell 14 funkciós:
- Imbusz kulcsok: 2, 2.5, 3, 4, 5, 6, és 8 mm
- Csillag- és normál csavarhúzó
- T25-ös kulcs
- Gumileszedő
- Küllőkulcs
- Láncbontó
A következő egy Merida modell:
Hasonló funkciókkal rendelkezik, mint az előző darab:
Imbuszkulcs: 2/2.5/3/4/5/6/8, T25, lapos, PH2,
küllőkulcs 8/9/10, 14G, 15G,16G,
láncbontó, CP, 2 gumileszedő.
A mérete ennek is elég kompakt: a hossza 8.6 cm, tömege 168 g.
Aztán itt van ez az U-power névre hallgató egység is. Ez sem egyszerű darab, 19 funkciót kínál:
- 2db gumileszedő
- lánckinyomó/rögzítő,
- csavarkulcs (8/10mm),
- imbuszkulcs (2/2*2,5/3/4/5/6/8 mm),
- küllőkulcs (14/15/16G),
- csillagcsavarhúzó (PH2),
- normál csavarhúzó,
- T25 torxkulcs,
- sörnyitó
Közbevezésként megjegyzem, az utóbbi években több, korábban ismeretlen szerszámgyártó jelent meg a színen. Az általam kipróbált ilyen szerszámok, legalábbis azok, amelyeknek van normális itthoni importőre-forgalmazója, (általában kerékpár- és kerékpáralkatrész nagykereskedők) meglepően jó minőségűek. A BBB, Ice-Toolz, Longus, U-Power, stb... gyártók megfizethető, mondhatni korrekt árakon kínálnak sokszor kifejezetten igényes kivitelű szerszámokat.
Ezek a szerszámok a marketingesek hathatós közbenjárása okán komplett terméksorozatokként léteznek, minden gyártó modellsora legalább 3-4 modellt tartalmaz, de néha akár 8-10 tagú terméksor is van. Ezek mindegyik tagja 2-3 funkcióval többet tud mint a sorban alatta lévő modell. Így persze hamar eljuthatunk a 3000 forintos, alig pár dekás szerszámtól a 10+ ezres negyedkilós "monstrumokig". (Hasonlóan egyébként a klasszikus svájci zsebkésekhez, ahol szintén találunk 10mm széles 4 funkciós darabtól 30 mm széles 18 funkciósig rengeteg változatot. És mint ott, úgy itt is megeshet, hogy mindezen bőség ellenére ÉPP OLYAT, mint amit mi állítanánk össze magunknak, hát épp olyat nem találunk...)
Természetesen itt is fontos az anyaghasználat. A műanyag testű szerszámoktól az acél, alumínium vagy akár kevlár vagy titán anyagokig terjed a választék. A neves gyártók - legalábbis a drágább szegmensben - megküzdenek minden gramm súlytakarékosságért, ennek érdekében semmilyen spéci anyag nem lehet túl drága. (Meg aztán úgyis mi fizetjük a pénztárnál.)
Van persze ilyen szerszáma a legtöbb bicska- és multiszerszám gyártónak is, például a Wengernek vagy a Leathermannak is:
Ezek már csak a márkanevük miatt is jóval drágábbak, mint a fent bemutatott szerszámok, szóval inkább csak akkor javasoljuk őket, ha ismerjük az importőrt, és baráti árat kapunk.
A konklúzió pedig annyi, hogy egy ilyen szerszámba igenis érdemes beruházni azt a 3-5-8 ezer forintot. Bár egy kerékpár nem a világ legösszetettebb szerkezete, azért ha valami mozgó alkatrészeket tartalmaz, az bizony el is romolhat. És ha nem csak a környező pár utcában használjuk a gépünk, hanem 20-30-50 km-es túrákra is elmerészkedünk vele, akkor egy ilyen szerszám - megtámogatva mondjuk egy tartalék belsőgumival, és egy hagyományos zsebkéssel - bizony életmentő lehet.
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni
Utolsó kommentek