Javítása gazdaságtalan
2014.04.22. 05:00 | Tákolmányi 6 Komment
Mindig hálás téma elővenni a „Drága vagy olcsó szerszámot vásároljunk?” témát, mert sok kommentet generál és a példák szélesítik látókörünket. Legutóbb már kezdett kibontakozni egy konszenzus a minőségibb berendezések mellett, sőt, egy háti permetező megszemlélése után én is letettem a voksomat: olcsó kínai eszközt soha többé nem vásárolok. Most élő példán keresztül a minőségi szerszámvásárlás egy nem kevésbé fontos aspektusára szeretnék rávilágítani, az alkatrészellátásra.
Mit látott Vakond Viki utoljára?
Három éve vásároltam egy MTD T/245 motoros kapát. 70e forintba került és hosszú ideig terveztem használni (Joker, Szauron és Dr. Genya összeölelkezve, gúnyosan nevetnek a háttérben). Alapvetően elégedett vagyok vele, az 5.5 lóerős motor nagyon harap és annyira stabil motorikusan, hogy tengelycsonkra tekert zsinórral be lehet rántani szívatás nélkül. A lemezrugós indító-mechanizmus romlik el először bármilyen kerti gépen, ez köztudott.
Sajnos nemrégiben bronzkerekét elvitte a surlódásmanó. A bronzkerék a kapatagokat tartó tengelyre erősített fogaskerék, melynek csigakerék adja át a motortengely forgását. Nagynyomatékú, komoly terhelésnek kitett alkatrész, ami elnyíródhat, belátom.
Azonban rögvest két jelenséget is tapasztaltam. Ma már 140e Ft a kapa újonnan. Mi történt ebben az országban, amíg nem figyeltem? Másrészt a forgalmazó szervize csak komplett hajtóművet árul 70e forintért és erre még munkadíj is rakódik.
Bronzkerék egy másik típushoz
Elgondolkodtató ez a kereskedői magatartás. A hajtómű hét fődarabból, plusz szimmeringek, csavarok, tömítés áll. Nem tartom etikusnak, hogy nem biztosítják a jobban lebontott alkatrész-ellátást. Mintha egy autónál csak vázat, karosszériát és motort lehetne kompletten cserélni, ha elromlik benne…mondjuk az ablaktörlő. Sajnos az MTD nem gyárt alkatrészeket, csak összeszereli a beszállítók komponenseit. Tényleg nem találtam ehhez a típushoz alkatrészt itthon, pedig az Internet nagy. Bezzeg a magyar összeszerelésű MTD kapákhoz negyed áron dobálják utánunk a hajtóműveket.
Sajnos így javítása gazdaságtalan, hiszen a 85.000,- forintos javítás áráért vásárolhatok egy új, „szentkirályi” rotációs kapát, egy kicsivel alacsonyabb teljesítményűt. A jelenlegi, megfáradt gépet eladom alkatrésznek és ha egy ügyes esztergályos megveszi, tervrajzot is talál hozzá, akkor a bronzkerék elkészítéséért cserébe kap egy jó kapát.
Bronzkerék egy másik típushoz
Nos, eddig tartott a Kapanyél blog vendégposztja, de ha ügyesen átkonvertáljuk a jelenséget Hilti vésőgépre vagy Makita körfűrészre, a példából levonhatunk egy tanulságot. Azaz érdemes utánakeresni egy x>100e szerszámberuházásnál a szervizhálózatnak és az alkatrészáraknak is. Tulajdonképpen a történet ismét az olcsó, szívfájdalom nélkül eldobható gépek felé billenti a mérleg nyelvét. Nézzünk rá egy drágább szerszámra a bolt polcán, majd lelki szemeinkkel javítsuk ki az árcédulát 150%-ra a drága javítás veszélye miatt. Amíg az olcsó szalagcsiszolómat - hasonló fődarab-meghibásodás miatt - csak kicsit bosszankodva vetettem a „Szétszedtem!” rovat hiénái elé, ezt a kapás történetet már nem találtam olyan viccesnek.
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.
Utolsó kommentek