Guruló passzívházak
2015.12.22. 05:00 | Thoreau 4 Komment
Guruló (majdnem) passzív házak a vasútnál
A vasúti pályaépítésben, pályakarbantartásban általános gyakorlat, hogy a kivitelezést végző szakemberek hetekre, hónapokra „kiköltöznek” a munkahelyre. Változó a munkahely, így folyamatosan költözni kell a munkát végzők kiszolgálását biztosító iroda-szállás-raktár komplexumnak is. Erre a célra speciális, az igények szerint átalakított vagonokat használnak, amelyek nappal irodák és raktárak, éjszaka pedig szállást nyújtanak a munkát végzőknek.
Az elhasználódott, korszerűtlen vagonok felújítása során kiemelt szempont lett a vagonok hőszigetelése. Ez egyrészt a használók komfortérzete miatt, másrészt pedig a használat sajátosságai miatt fontos. A különböző építési helyszíneken eltérő a rendelkezésre álló villamos teljesítmény, amiből a jelentkező összes igényt ki kell elégíteni. A kocsik hűtés-fűtésére elhasznált energia mennyisége – mint a lakóépületeknél is – jelentős mértékű a teljes felhasználáson belül, így a beépített szigetelés hatékonysága elsőrendű fontosságú.
A Classic 032 [λ D =0,032 W/mK ] ECOSE ® kötőanyagú, tekercses hőszigetelő anyag választásának főbb szempontjai: 10 cm szerkezeti vastagság mellett maximális hőszigetelő képesség, könnyű bedolgozhatóság, ne tartalmazzon az egészségre káros anyagot, a változó felületnagyságok mellett minimális, inkább nulla hulladék keletkezése. A relatíve kis légköbméterű helyiségekben kiemelt jelentőségű a dolgozók egészségvédelme, ezért a kiválasztott anyagok mindegyike rendelkezik az Európában a lehető legmagasabbnak számító Indoor Air Quality [Beltéri Levegőminőség] szabvány Gold minősítésével.
Az első így készült vagonok már jól vizsgáztak a gyakorlatban. Nyári tesztidőszakban 1 hetes tartós 34-35 °C nappali hőmérséklet mellett a belső térben 26-27 °C –t mértek a lezárt vagonokban, klímahasználat nélkül.
Hidegben, -1°C külső hőmérséklet mellett a mindössze 1500 W teljesítményű fűtőtest a kb. 100 lm3-es helyiségben 1⁄2 óránként kb. 5 perces működéssel stabilan, egyenletesen tartotta a beállított 21 °C-ot. Ezekkel az eredményekkel teljesültek az elektromos energia felhasználással kapcsolatos elvárások is. Az újabb kocsik tetőinél, mivel a hely engedi, már 16 cm vastag Classic 032 kerül beépítésre, hogy a maximumot lehessen kihozni egy olyan építési feladatból, ahol minimális, illetve csak korlátozott tér áll rendelkezésre.
A vagonok eltérő funkciójú helyiségei közötti válaszfalakba a jó hangszigetelő képességű, táblás, 50 mm vastagságú Ekoboard [AFr ≥ 5 kPa S/m 2 ] anyag került beépítésre, hogy a pihenés és a munka békés egymás mellett élése is biztosítható legyen.
A kifejezetten jó szigetelési minőség a kiváló hővezetési tényezőjű szigetelőanyagnak és a szakszerű, jó minőségű beépítésnek köszönhető. Mind a hő, mind pedig a hangszigetelés készítésénél kiemelten fontos az anyagok szoros illesztése, a hézagmentes beépítés, mivel az „ottfelejtett” hő- vagy hanghidak jelentősen rontják a végeredményt. A szigetelések pára elleni védelmét párazáró fólia biztosítja.
A megrendelő igényei szerint a projektet a Módos Property Zrt. bonyolította, a tervezéstől a komplett kivitelezésig. Véleményük szerint a kiválasztott anyagok jól vizsgáztak: jó volt vele dolgozni, minimális volt a porképződés, az anyag szagtalan, könnyen vágható illetve beépíthető, nem roskad. A különböző tervezési szempontok optimális összehangolásával, jó minőségű, korszerű anyagok beépítésével sikerült egy új kocsi beszerzési árának töredékéből megvalósítani a projektet. A végeredmény magáért beszél, a Classic 032 és az Ekoboard szigetelőanyagok pedig láthatatlanul végzik a feladatukat, szolgálják a használókat a mindennapokban.
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.
Utolsó kommentek