AJÁNLÓ
 
14:15
2015. 08. 19.
A tésztából való hídépítés nem feltétlenül ismeretlen az érdeklődőbb furdancs olvasók...
A bejegyzés folyatódik
 
14:15
2015. 08. 19.
Ez egy kicsit rendhagyó poszt lesz, ma ugyanis nem barkácsolunk semmit. (Esik a eső.) De ettől...
A bejegyzés folyatódik
 
14:15
2015. 08. 19.
Ez egy gyors poszt lesz, cserébe legalább rövid. Mostanában permanens témahiányban szenved...
A bejegyzés folyatódik
 
14:15
2015. 08. 19.
Tavaly decemberben volt egy kétrészes posztunk arról, mi alapján választottam szerszámos ládát,...
A bejegyzés folyatódik
 
14:15
2015. 08. 19.
Bútorlapból készült bútorok általánossá válásával együtt terjedtek el az ilyen bútorok...
A bejegyzés folyatódik
Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Formula Student

Holnaptól egészen vasárnap éjszakáig az egyetemistáké a pálya a Győrben

Immáron hatodik alkalommal rendezik meg augusztus 20 és 23 között a Formula Student Hungaryt. A verseny során egyetemi és főiskolai hallgatókból álló csapatoknak kell működő versenyautót tervezniük és építeniük, és természetesen minél jobb helyen végezni a többféle feladatból álló megmérettetésen.

 

Persze ezt nem úgy érdemes elképzelni, mint egy hagyományos autóversenyt, ahol a felvezető kör után nekiindul a mezőny, és a végén kockás zászlóval integetnek a győzteseknek. A négy nap során számos statikus és dinamikus versenyszámban kell bizonyítaniuk az autóknak és a csapatoknak, a műszaki prezentációtól az autocrosson át a záró, úgynevezett endurance versenyig, ahol a 22 kilométeres versenytávot kell minél rövidebb idő alatt teljesíteni. Ebben a számban zajlik a járművek tüzelőanyag-hatékonyságának versenye is. Itt nem pusztán a megtett táv alatt elfogyasztott tüzelőanyag mennyisége számít: a legmagasabb pontszámot a tüzelőanyag-fogyasztáshoz mérten is gyors autók kaphatják. Az indulóknak is összetett, sokféle kihívást jelentő versenyről van szó.

A BME Formula Racing Team csapatkapitányával, Boriszov Dániellel az általuk tervezett és megépített négykerék meghajtású, karbon kompozit vázzal rendelkező Formula Student versenyautó, a FREC-005 bemutatóján beszélgettünk.

"Maga a sorozat az Egyesült Államokból indult 1981-ben, Európába jó tíz évvel később jutott el. Magyarországon pedig 2008-ban épült először autó. A tervezésben és az építésben már a sokadik hallgatói generáció vesz részt, bár ezt kicsit nehéz elkülöníteni, hiszen egy darabig párhuzamosan építettünk benzines és elektromos hajtású autót. Sokáig egy név alatt, párhuzamosan futott a két fejlesztés, majd két éve egyesült a két csapat, azóta elektromos motort használunk."

Mi alapján döntöttetek így?

"A rendelkezésre álló keretből ezzel a járműkoncepcióval tudunk a leggyorsabbak lenni egy ilyen, leginkább gokartpályára emlékeztető, nagyon szűk, de annál gyorsabb és nagyobb pályán."

Hol lesz a verseny?

"Győr mellett, a gönyüi kikötőben. A második két nap zajlik a pályán, az első két napban a statikus versenyszámok kapnak helyet a programban."

Milyen célkitűzésekkel vágtok neki a hétvégének?

"A mostani verseny célja elsősorban az, hogy végigmenjünk az Endurance versenyszámon, ami egy elég komoly megmérettetés egy egy év alatt, diákok által felépített versenyautónak. Ha ezt teljesítjük, akkor elmondhatjuk, hogy megvan az az autó, amely a nemzetközi mezőnyben is megállhatja a helyét. Most egy hosszabb távú tervet valósítunk meg, az ezévi munka gyümölcse leginkább jövőre érik majd be."

A csapat szempontjából milyen kihívást jelent a verseny?

"Nekünk ez egy óriási csapatépítés, hiszen ezt tényleg csak az tudja csinálni, aki elég megszállott hozzá, pláne, hogy mindannyian a tanulmányaink mellett foglalkozunk ezzel. Természetesen maga a verseny is egy óriási visszacsatolás, hogy hogyan szereplünk majd a többiekhez képest. Egy német csapat a miénkhez képest sokkal több forrásból gazdálkodhat, de ennek ellenére fel tudjuk venni velük a versenyt."

A Formula Student a versenyen kívül a tapasztalatszerzésről, a tapasztalatok cseréjéről is szól. A győri Szengine csapata például kizárólag motorfejlesztéssel foglalkozik, ők a szintén helyi Arrabona Racing Team számára készítenek hajtóművet. A csapatból Borsi Fanni válaszolt kérdéseinkre.

"A BME Racing Team járműfejlesztő csapat, azonban mi kimondottan belső égésű motor tervezünk, fejlesztünk és gyártunk. Az Arrabona Racing Teammel közös munka folyik, elsődleges velük visszük a motort pályára, de a későbbiekben azt tervezzük, hogy minden magyar, és távlatokban a külföldi csapatok felé is nyitnánk."

Ti mióta vagytok benne a versenyben?

"A mi csapatunk is 2008 óta létezik. Az első generációs motorunkat négy évig fejlesztettük, ami 2012-ben debütált. Egy évre rá már egy továbbfejlesztett, tömegcsökkentett változatot mutattunk be. Ezután idő- és költséghatékonysági okokból egy új koncepciót dolgoztunk ki, és tavaly decemberben sikerült elkészülnünk az EVO3 névre keresztelt motorral, amely már szériagyártású hengerfejet tartalmazott. Az egyedi hengerfejet végül el kellett vetnünk, mivel az a sorozatgyártási tervekhez kevésbé illeszkedett. Ezt a motorunkat tavasz óta teszteljük."

Hányan vagytok a csapatban?

"A csapatot összesen körülbelül 45 fő alkotja, és most nyáron is több mint 25 fő dolgozik heti öt nap, minimum nyolc órában a fejlesztéseken. Órák között, előtt és után, akár éjszakai is dolgozunk ezen, de ennek persze megvan a gyümölcse, a nyarat pedig teljes mértékben ki tudjuk használni, hiszen tanítás hiányában teljes erővel a csapatra tudunk koncentrálni."

Az órák, vizsgák mellett ilyen komoly munkához nem kevés elhivatottságra lehet szükség.

"Mindannyian azért vagyunk a csapatban, hogy saját magunkat fejlesszük. Ezekből mi és persze az egész csapat is nyerünk. A cél, hogy a saját hobbink által magunkat fejlesszük, tapasztalatokat szerezzünk, megtanuljunk csapatban dolgozni, megosztani a feladatokat, megtanuljuk, hogyan kell határidőket betartani, milyen egy költségterv, és még sok más olyan dolgot, amelynek később nagy hasznát fogjuk venni. "

Mik a további terveitek?

"A csapat távlati célja az, hogy egyszer motorbeszállítók lehessünk akár az egész világon, és ezt valahol el kell kezdeni."

A győri rendezvény 44 helyére száznál is több csapat igyekezett bekerülni, ami új rekord a magyar verseny történetében. A 44 csapat 14 országból érkezik, közülük 20 a kelet-európai térséget képviseli, azon belül négy Magyarországot. Azoknak, akik érdeklődnek a technikai sportok után, és szeretné a helyszínen buzdítani a magyar csapatokat, érdemes tehát Győr felé venniük az irányt a hétvégén! A Furdancs részéről sok sikert kívánunk a magyar egyetemistáknak, és várjuk a további híreket!

Részletes program és információk: http://hu.fshungary.hu/

BME Formula Racing Team: http://frt.bme.hu/

Szengine: http://szengine.hu/

Facebook-esemény: https://www.facebook.com/events/423066604524173/

Fotók: BME Formula Racing Team Facebook, Furdancs.hu

A poszt elkészítésben a Loctite volt segítségünkre.



Kövess a Facebookon

Hirdetés

Furdancs

blogavatar

Ez az oldal azoknak szól, akiket érdekel, hogyan működnek a minket körülvevő dolgok. Azoknak, akik tudják mire valók a szerszámok, vagy legalábbis szeretnék megtanulni. Azoknak, akik úgy gondolják, az emberré válás fontos alkotóeleme hogy magunk oldjuk meg a felmerülő problémákat. Mottónk: Nem azért másztunk le a fáról, hogy a fotelben ülve várjuk a szerelőt...

Hirdetés

Szeretjük

szineslogo.png
Kapanyel.png

Hirdetés

Feedek

Reblog

Utolsó kommentek