AJÁNLÓ
 
05:00
2015. 07. 03.
Lassan hagyománnyá válik, hogy a péntek autós témáról szól. írtuk már, hogy vagy 20-25...
A bejegyzés folyatódik
 
05:00
2015. 07. 03.
A lakások elsődleges "védműve" a bejárati ajtó. A legtöbb illetéktelen behatoló általában...
A bejegyzés folyatódik
 
05:00
2015. 07. 03.
Ez egy kicsit rendhagyó poszt lesz, ma ugyanis nem barkácsolunk semmit. (Esik a eső.) De ettől...
A bejegyzés folyatódik
 
05:00
2015. 07. 03.
Ez egy gyors poszt lesz, cserébe legalább rövid. Mostanában permanens témahiányban szenved...
A bejegyzés folyatódik
 
05:00
2015. 07. 03.
Tavaly decemberben volt egy kétrészes posztunk arról, mi alapján választottam szerszámos ládát,...
A bejegyzés folyatódik
Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Az előző írásban összeszedtünk néhány szempontot, ami bár fontos és meghatározó része a gépjárművédelemnek, mégis a különböző cégek merőben máshogy kezelik ezeket. Az autó védelmének lelkét adó klasszikus riasztó igazából nagyjából ugyanazt tudja mindenkinél. Sokféle szenzoron keresztül figyel, és szól, ha bármi gyanúsat észlel. A különbség inkább abban van, hogy a riasztási eseménnyel egy időben mit is tesz konkrétan a rendszer az autó védelmében. Nézzünk kicsit jobban a dolog mélyére.

A fenti képen egy GSM blokkoló látható. Pici, könnyű, egy ingzsebben elfér, és vagy 50 méteres körzetben garantáltan elnyomja a mobiltelefon jelét. Remekül hangzik, igaz?

És hogy hogy jön ez a szerkezet ide? Hát úgy, hogy a modern védelmi rendszerek általában mobiltelefonon keresztül kommunikálnak. Ha tudnak. De erről még később lesz szó. Elsőként talán nem haszontalan, ha egy rövid kis fogalomtárat illesztünk ide a blogba. Jó tudni, hogy a gépjárművédelmet kínáló cégek anyagaiban az a sok betűszó és rövidítés mit is jelent:

  • CAN-BUS rendszer:  A járművek új generációi egyre több vezérlő egységgel rendelkeznek. Ezek felügyelik és szabályozzák a motor vezérlését, a biztonsági és menetdinamikai berendezések működését, de például az egyre nagyobb számban előforduló elektromos szervokormányok és persze számtalan kényelmi berendezés működését is.  Ezen berendezések számtalan kölcsönös kapcsolódást igényelnek, azonos adatok alapján végzik a saját feladataikat. A hatékony összekötés problémájára született meg a CAN-BUS rendszer és hálózat (Control Area Network), amely az autó minden elektronikus rendszerét hatékonyan és áttekinthetően kapcsolja össze. Sokan mondják, hogy a mai autókban ez a rendszer már nem is megkerülhető. Ez természetesen nincs így, van olyan cég ahol minden szükséges szenzort és ezek vezetékezését is külön, a gyáritól elszeparálva építik be.
  • Hibakód olvasó csatlakozó:  A CAN-BUS rendszer tette lehetővé a modern járművek egységes hibakód olvasó csatlakozóinak kialakítását. Az autó adott pontján elhelyezett csatlakozó aljzaton keresztül a megfelelő számítógép és szoftver segítségével minden információ megtudható az autó állapotáról, hibáiról, a rendszer több alkotóeleme ezen a csatlakozón keresztül programozható is. Ezen a csatlakozón keresztül általában hozzáférhetünk a jármű minden rendszeréhez, de van olyan gépjárművédelem, amelyik aktiv állapotban blokkolja ezt a csatlakozót.
  • Indításgátló:  Ahogy a nevéből is kitűnik, ez a rendszer felel az autó illetéktelenek általi elindíthatatlanságáért. Kialakítástól függően a motor működését többféle módon képesek blokkolni, akár a motorvezérlésen, gyújtásblokkoláson vagy épp az üzemanyag útjának elzárásán keresztül. A korszerű indításgátlók több ponton is beavatkoznak, épp ezért nem egyszerűen kiiktathatóak.
  • Immobilizer:  Gyakorlatilag az indításgátló eredeti elnevezése, ugyanakkor a köznyelvben a működtető eszköz – ami a legtöbb esetben egy a kulcsba/kártyába épített jeladó chip – megjelölésére használják. (Lásd még „Transzponder”)
  • Keypad: Bizonyos indításgátlók és riasztó rendszerek esetén a tulajdonos azonosítását egy beépített billentyűzeten történő kód beírásával végezhetjük el. Ezt a billentyűzetet nevezzük keypadnak. Manapság már kevésbé divatos, de régebbi autókban még előfordul.
  • GPS:  (Global Positioning System) A műholdas helymeghatározás elnevezése. Segítségével az erre szolgáló műholdakon keresztül pontosan meghatározhatjuk a rendszert használó pozícióját. Használatához megfelelő antennával ellátott. műholdak jeleinek vételére alkalmas eszközre van szükség.
  • GSM:  (Groupe Speciale Mobile) A mobiltelefonos kommunikáció elnevezése. Gépjárművédelem esetén a legtöbbször ezen keresztül lehet kommunikálni a járművel, ezen a rendszeren tudjuk lekérni a szükséges állapot- és pozíció adatokat.
  • OBD kódok: Az OBD (On-Board Diagnostics) egy egységes kódrendszer, amely a gépjármű hibáit jeleníti meg a hibakód kiolvasás során.
  • Rablásgátló: Általánosságban olyan berendezések megnevezése, amelyek az autó menet közben történő eltulajdonítását akadályozzák meg. Olyan esetekben is, amikor a tolvaj birtokába kerül az autó eredeti kulcsa és távirányítója is. Az esetek többségében ez az autó elindításakor, vagy közvetlen az után egy külön protokoll betartását kéri a jogosult vezetőtől, például egy kapcsoló meghatározott módon történő működtetését.
  • SIM:  Ez a kis chipkártya tartalmazza a GSM rendszer használatához szükséges személyes azonosítókat (pl. telefonszám) és adatokat, ennek segítségével tud azonosítani az adott GSM szolgáltató hálózata.
  • Transzponder: Ez a fogalom általában egy gyárilag beégetett kódot tartalmazó chipből és az ehhez szükséges elektronikai modulból, antennából áll. Itt a kódot tartalmazó – általában kulcsba/kártyába épített – jeladó chip nem rendelkezik saját áramforrással, hanem az olvasó közvetíti az azonosításhoz szükséges energiát. 

Ennyi most elég is lesz. Hanem azért a címbeli kérdés még ott lebeg a fejünk felett. Tényleg nincs ellophatatlan autó? A helyzet az, hogy - sajnos - tényleg nincs. A gépjárműbe bejutást egy üveg ablakokkal ellátott fémdoboz esetében nyilván nem lehet teljesen kizárni. Az autó saját lábon történő elvitele már keményebb leckét adhat a tolvajok számára, de azért itt végső soron az időtényező az ami segíthet rajtunk. Vagyis elméletben, elegendő idő alatt egy felkészült tolvaj mindent vissza tud fejteni. Szerencsére a gyakorlatban ennyi idő nincs, a mai tolvajok típus alapján, megrendelésre dolgoznak, a legkevesebb kockázatot jelentő prédát keresik, ha az általuk használt szokásos módszer nem jön be, nem fognak nekiállni éjszakába nyúlóan próbálkozni. Ugyanakkor sajnos a végső érv továbbra is a tolvajok kezében van, egy autómentőre bármikor felhúzhatják az autónk.

Épp ezért van szükség több lépcsős és több funkciós védelmi rendszerekre. Olyanokra, amelyek a "támadás" fokozataihoz tudnak alkalmazkodni,  és ha minden kötél szakad, legalább el tudják "mondani" hová is vitték az autót a tolvajok.

Nézzük, hogy a különböző gépjárművédelmet kínáló végek hogy közelítik meg a kérdést. (A lista nyilván nem teljes, néhány ismertebb piaci szereplőt tartalmaz. Az ilyen összetett rendszerek sok esetben kész, másoktól beszerzett elektronikai összetevőket is tartalmaznak, így adott esetben akár egy kis műhely is összeállíthat egészen ütőképes és biztonságos megoldást.)

Pajzs

A Pajzs talán a legismertebb ilyen jellegű gyártó. Kommunikációjuk legfontosabb eleme a speciálisan lezárt motortérbe elhelyezett, máshonnan hozzáférhetetlen gépjárművédelem. Ők is azt vallják, hogy az autó utastere igazából védhetetlen, de az autó elindítását meg lehet gátolni, ha a védelmi eszközöket máshol (motortér) helyezik el. Rengeteg csomagjuk van, az igazán jól összeállított, teljes körű védelmet kínáló csomagok viszont már havidíjasak. (Igaz, itt vállalnak lopásgaranciát, de erről már írtunk az előző részben.)

Blue 16

A Blue 16 fő ütőkártyája a távirányító teljes kerülése. Ők a megfelelő helyre (általában a szélvédő sarkára) ragasztanak egy transzponder vevőt, amihez kívülről kell odaérinteni a nálunk lévő "kulcsot". Ők abban hisznek - amúgy logikusan - hogy ha nincs rádiójel a távirányító és az autó között, akkor nincs mit kioltani, másolni, kiolvasni. 

Car-Őr

A Car-Őr a gépjármű gyári használati komfortjának megőrzésére helyezi a hangsúlyt. Ezért a rendszert a gyári távirányítóval lehet működtetni, és az Ő esetükben nem csorbulnak az esetleges gyári kulcsnélküli, közelítő kártyás (Advanced Key, Keyless Go, stb. rendszerek) funkciók sem. Ezt úgy teszik, hogy minden rendszer alaptartozéka a rablásgátlás, ami egy többnyire mechanikus és teljesen egyedi módon történő kapcsolást is igényel az autó jogosult elindításához. (Ez bármi lehet, mondjuk háromszor meg kell nyomni valamelyik meglévő kapcsolót.) Az Ő esetükben ezen kívül nagyon tág a mobilon keresztüli pozíció lekérdezési és beavatkozási lehetőségek köre is. A rendszer a jármű több pontján kerül elhelyezésre, integrálva a gyári elektronika elemei közé. Havi díj nincs.

Cerberos

A Cerberos a mechanikus védelem egyik fő támogatója. Az általuk telepített megoldás az elektronikus elemeken túl rendelkezhet automatikus váltózárral és a kuplung működését megakadályozó szerkezettel is. Nem zárják viszont a motorházat, mert a Car-Őr véleményéhez hasonlóan ezt nem tartják jó megoldásnak, hiszen bármilyen baleset vagy probléma esetén szükség lehet a motorház gyors nyitására.

Ezek a gyártók persze folyamatosan fejlesztenek, ha a védelmi rendszer egy-egy, a konkurencia által kínált eleme népszerűvé válik, azt beépítik a saját rendszerükbe is.

A választás tehát nem egyszerű. A legfontosabb talán az, hogy a saját használati szempontjainkat vegyük számba. Vagyis mennyire fontos a komfortos használat? Szoktunk-e rengeteg szatyorral bevásárolni? Mennyire kockázatos helyen lakunk? Milyen sűrűn adjuk kölcsön az autónk?  (El kell.e árulnunk a rendszer működési módját, vagy van szerviz-üzemmód is?) De fontos az is, hogy egy adott rendszernél kérdezzünk rá a lehetséges hibaforrásokra is. Például mi történik, ha lemerül az akkumulátor? Vagy mi történik, ha elmegy a mobiltelefon térereje? Netán zavarják vagy elnyomják a mobiltelefon-vételt, ez esetben hogy reagál a riasztó? (Van olyan cég, ahol ilyen esetben azonnal működésbe lép a rablásgátlás, sőt a szerkezet azt is érzékeli hogy "normális" térerő gyengülésről van szó, vagy szándékos zavarásról.) Egyáltalán, ha valahol a világ végén mozgásképtelenné válik az autónk a védelmi rendszer vélhető hibájából, van-e mód kikapcsolni, hatástalanítani a rendszert? Ha ilyen esetben, mondjuk elszállíttatjuk az autót a helyi márkaszervizbe, ahol azt mondja a szerelő, hogy a hibát a riasztó okozta, ezért a garancia nem érvényes. Ilyenkor mi a teendő? Vagy mondjuk elromlik a motorháztetőt záró plusz szerkezet, ki lehet-e más módon nyitni azt? Sok-sok kérdés merülhet fel.  

Döntés előtt mindenképp kénytelenek leszünk utána olvasni kicsit a lehetőségeknek, böngésszünk át minél több blogot a témában, és ne elégedjünk meg a gyártók/telepítők által elmondott, a terméket dicsérő mondatokkal, hanem kérdezzünk rá arra is, ami esetleg nem képezi a sztenderd marketingszöveg részét...

Ha bármilyen élményetek, személyes tapasztalatotok van gépjárművédelmi rendszerek kapcsán, mondjátok el a komment részben, hátha segít másoknak, akik még csak most keresnek megfelelő védelmi rendszert. Zárásul iderakunk egy kis filmecskét, amelyben megtudhatjuk, hogyan is kell kinyitni egy lezárt motorházat. (Pontosabban azt, hogyan csinálják ezt az óceán túlpartján a tűzoltók...nem utolsó sorban az eszköz végre valami olyan, ami akár a Furdancs blog olvasói által is elkészíthető, ha már Can-bus illesztőt és GPS vevőt nem csinálhatunk a konyhaasztal sarkán...) 

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is. 
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni. 
 

Kövess a Facebookon

Hirdetés

Furdancs

blogavatar

Ez az oldal azoknak szól, akiket érdekel, hogyan működnek a minket körülvevő dolgok. Azoknak, akik tudják mire valók a szerszámok, vagy legalábbis szeretnék megtanulni. Azoknak, akik úgy gondolják, az emberré válás fontos alkotóeleme hogy magunk oldjuk meg a felmerülő problémákat. Mottónk: Nem azért másztunk le a fáról, hogy a fotelben ülve várjuk a szerelőt...

Hirdetés

Szeretjük

szineslogo.png
Kapanyel.png

Hirdetés

Feedek

Reblog

Utolsó kommentek