Karcos a fényszóró?
2014.09.24. 05:00 | Thoreau 0 Komment
A mai autóknál egyre gyakoribb, hogy a fényszórók a korábban általánosnak számító, üvegből készült helyett műanyag burát kapnak. Ennek nyilván sok előnye van, azonban az bizonyos, hogy ezek a burák az idő előrehaladtával bizony sok apróbb-nagyobb karcot és sérülést szenvednek el. Az is előfordul – mint az itt bemutatott esetben is – hogy valamilyen vegyi anyag, például egy jégoldó spray megmarja, mattá teszi a fényszóró felületét. De szintén ártalmas lehet a gépi mosó keféje, vagy éppen a menetszél által a fényszóróra szórt por által gyakorolt koptató hatás. Szintén van némi roncsoló hatása az UV sugárzásnak is. Bár a fényszórók a gyárban kapnak UV védő bevonatot, azonban hosszabb idő, és a mechanikai sérülések ennek hatását is csökkenthetik.
A lényeg, hogy egy 4-5 éves autó esetében már a legtöbbször a fényszórók igen viseltesnek látszanak. És ez nem csak esztétikai kérdés, hiszen minden felületi változás csökkenti a fényszóróból kijutó fény mennyiségét.
De mit tegyünk, ha kedvenc járművünk tekintete kezd elhomályosulni?
Vehetünk persze új fényszórókat. Néhány autótípusnál mód van csak a frontüveg (illetve műanyag) cseréjére is. Azonban ez még így sem olcsó mulatság, hiszen itt mindenképp új alkatrészre van szükség, a bontókban valószínűleg szintén kopott példányokat találhatunk csak.
A másik megoldás, hogy felújítjuk a meglévő fényszóróinkat. Elméletben ez nem lehetetlen, hiszen 'csak' le kell csiszolnunk a kopott és karcos réteget a buráról, aztán fel kell polírozzuk azt. Azonban – ezt saját példámból tudom – aki még nem csinált ilyet, kicsit elretten a gondolattól, hogy a kopott, de mégiscsak használható fényszóróknak mindenféle durva csiszolószerszámmal essen neki.
De, mint tudjuk, bátraké a szerencse!
A problémát az autóápoló- és autókozmetikai termékek gyártói is ismerik. Több termék kapható, amely a fényszórók házilagos rendbetételére szolgál. Vannak egyszerűbbek, amelyek némi 'varázskendős' törülgetés hatásaként ígérnek csodálatos végeredményt. Ez, mármint a csodálatos végeredmény, az egylépcsős, a tisztításra csak egy folyadékot és szivacsot használó termékeknél persze ritkán következik be. Szerencsére azonban vannak komolyabb termékek is a piacon. A 3M márkanevet sokan ismerhetik. Azt is tudhatják páran, hogy az általuk lefedett számos terület között komoly helyet foglal el a professzionális autófényezők számára kínált minőségi termékek köre. Gondolhatni, hogy van némi tapasztalatuk a polírozás terén, tehát a nagyközönség számára forgalmazott termékeiket érdemes jobban körüljárni. A neves gyártó által forgalmazott fényszóró felújító készlet már csak tartalma miatt is komolyabban vehetőnek tűnt, így ezt választottam a posztban szereplő Yaris jégoldótól mattá vált fényszóróinak rendbetételére. (Többféle 3M készlet is kapható, van nagyobb, több autó fényszóróira elegendő anyagot tartalmazó készlet is, az általunk kipróbált egy direkt otthoni felhasználásra szánt, egy pár fényszóróhoz való készlet.)
A készlet az alábbi, kompakt blisteres csomagolásban található:
A termék kibontása után az alábbi arzenál került elő:
A magyar nyelvű használati útmutató pontosan leírja a teendőket. A lépcsők az alábbiak szerint alakulnak:
- csiszolás 500-as finomságú papírral
- csiszolás 800-as finomságú papírral
- nedves csiszolás a 3M csiszolószivaccsal
- készre polírozás 3M polírkoronggal és polírpasztával.
A munka előtt célszerű körberagasztani a fényszórót maszkoló szalaggal, hogy a fényszóró kürüli fényezett részek ne sérüljenek a csiszolás alatt. Van is a készletben szalag erre a célra, szép zöld, én azonban a már kibontott meglévő szalagom használtam.
A készlet tartalmaz egy fúrógépbe fogható tépőzáras korongadaptert is, ezzel és egy 1000-1300 ford/perc sebességgel forgó fúrógéppel lehet végezni a munkát. A sebesség és a könnyű használat okán én a kedvenc rózsaszínű akkumulátoros fúrómat használtam a célra, mert itt tudtam, hogy a fordulatszáma pont optimális. Sajnos kiderült, hogy azért egy ilyen akku nem 'órákig' való folyamatos üzemre készül, és az is, hogy a gép pótakkuját lemerült állapotban raktam el legutóbb. Ezért a munka messze nem haladt folyamatosan, sőt, egy ideig egy vezetékes fúrógépet is használatra fogtam. (Ennél azonban a sebesség szabályozása elég esetleges, márpedig műanyagok esetén a fordulatszámra különösen oda kell figyelni, mert a túl nagy fordulatszám hamar túlmelegítheti a megmunkált anyagot, amit a műanyag nem visel jól...)
Az alábbi képeken a munka folyamata látható. Az bizonyos, hogy én az elején eléggé óvatoskodva fogtam a dologhoz, csak közben éreztem rá, hogy bátrabban és nagyobb erőkkel is lehet dolgozni, nem fogy el, és nem lyukad ki a búra. A cél az, hogy az első 500-as csiszolásokkal egy teljesen homogén, tejszerűen matt felületet hozzunk létre. (Ezért is van ebből a korongból a legtöbb.) Ez a csiszolási lépcső kell eltüntesse az összes felületi hibát. A továbbiak a már letisztított felület egyre simábbra és fényesebbre tételéhez szükségesek.
(Személyes megjegyzés: A pillanat, amikor a csiszolókorongot elöször odanyomjuk a fényszóró felületéhez, meghatározza életünk további menetét. Ahogy mondani szokás, ekkor válik el a vér a víztől. Itt dől el, hogy merünk-e határozottak lenni, és megküzdeni az élet által az utunkba dobált akadályokkal, vagy inkább gyáván elkullogunk...)
Ahogy a fényszóró elkezd mattulni, hamar ráérzünk, hogyan is kell dolgozni. A keletkező csiszolóport érdemes folyamatosan letörülgetni, mert így látható, hogy van-e olyan rész, amit kihagytunk, vagy amin újra át kell mennünk. A törlésre használhatunk egy száraz és puha textilt (pamutpóló). Nedvesen is letörülhetjük, azonban mielőtt folytatjuk a munkát mindig teljesen szárazra kell törülni a felületet, mert a száraz csiszolópír nem szereti a nevességet.
Az alábbi két képen látható ahogy a csiszolás folyamatosan tünteti el a jégoldó marásnyomait:
A 500-as és a 800-as csiszolás szárazon történik. Érdemes közben néha letörülni magát a csiszolókorongot is, a finom és száraz műanyagpor simán eltávolítható, és a csiszolókorong így jóval tovább használható marad. (Alighanem ezért is lett elég a készletben található csiszolókorongok alig több mint fele a munkához.)
A következő lépcső már a nedves csiszolás. Itt folyamatosan nedvesen kell tartsuk a felületet, célszerű, ha erre egy mosogatószivacsot tartunk a kezünk ügyében egy kis tálka vízben. Ezzel a keletkező nedves csiszolóport is letörülhetjük, és az állandó nedves felület is biztosítható. A nedves csiszolószivacsos munka közben már kezdünk megnyugodni, itt már látható, hogy szép, szinte víztiszta a bura:
Az utolsó lépcső a polírozás. Itt a polírszivacsot nyomjuk az adapterre, és egy mogyorónyi polírfolyadékot (valójában krém állagú) kenünk szét a szivacson. A polírozás közben ügyelni kell, hogy ne száradjon ki a felület, pótoljuk az anyagot. Folyamatosan látni fogjuk, ahogy fényesedik a felület.
Fontos, hogy minden munkafolyamatnál tökéletes eredményre törekedjünk. Mindig van mód visszalépni egyet, tehát ha az adott, mondjuk 800-as csiszolás után letörülve a burát, találunk egy-két csúnyább, mélyebb karcot, nyugodtan ismételjük meg a korábbi, 500-as csiszolást, majd ismételjük meg a 800-ast és így lépjünk tovább. A készletben elegendő csiszolólap és anyag van a tényleg alapos munkához is, esetemben a csiszolólapkáknak csak a fele fogyott el, pedig ezek a burák elég méretesek voltak.
Az interneten is van persze több videó a munkafolyamatról, ha gondoljátok ezt is meg lehet nézni (az amerikai piacon több féle, az európaitól kicsit eltérő összeállítású készletet forgalmaznak, de a lépcsők és a technológia ugyanaz.):
Az alábbi képen látható a végeredmény, egy ilyen volt - ilyen lett képpáron, váltogatáshoz a kurzort kell a kép fölé vinni.
MInt látható, az eredmény több mint megnyugtató. A 3M fényszóró felújító készlet tehát úgy tűnik, megérte az árát. A 6000.- Forint körüli áron beszerezhető készlet tartalma ráadásul bőségesen elegendő, esetemben például a maradék polírpasztával a hátsó lámpatesteknek is adtam némi újszerű fényt.
Azonban néhány dologgal tisztában kell legyünk. Egy ilyen felújítás folyamán a buráról lecsiszoljuk a gyári UV védő bevonatot. (Pontosabban ennek maradékát.) Ez azt jelenti, hogy a fényszóró felületét a nap UV sugárzása folyamatosan károsíthatja. Ez idővel megint sárguláshoz, és apró repedések megjelenéséhez vezethet. Azonban a szakemberek szerint ez csak mintegy 1,5-2 év alatt okoz igazán látható problémát, ekkor, ha akarjuk, a felújítást megismételhetjük. Arra is van megoldás, hogy pótoljuk az UV védő réteget. Léteznek speciálisan erre szolgáló lakkok, azonban ezeket nagyobb hőmérsékleten kell a burára szárítani, és ehhez a munkafolyamathoz a lámpatesteket általában ki is kell szerelni. Szóval a dolog nem egyszerű. A magam részéről teljesen elégedett lennék, ha a jelenlegi szint 1,5-2 évig tartható. Az elég sok idő, ki tudja mi történik az alatt. (Nem mellesleg, a gyárilag felvitt UV védő réteg 5-6 év alatt amúgy is lekopik, tehát egy öreg autónál igazából már nem veszítünk semmit, csak nyerünk egy pár szép, biztonságosan világító fényszórót.) A konkrét termék sokfelé beszerezhető, (a Google a barátunk) de segítéget találtok a beszerzéséhez például itt.
Bár itt a Furdancs blogon nem szoktunk amolyan végső értékelést tenni, miután általában eleve csak olyan termékekről számolunk be, amelyek nálunk beváltak. Azonban most kivételt teszünk. A 3M fényszórófelújitó készlet mindenképp megérdemli a NAGYON AJÁNLOTT minősítést, próbáljátok csak ki!
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.
Utolsó kommentek