Szétszedtem: csigahajtómű
2015.06.03. 05:00 | Tákolmányi 0 Komment
Na végre, gépészet. Csigakerekes hajtómű burkolata alá pillantunk ma. Felépítéséből adódó csökkentett fordulatszámért cserébe igen nagy nyomatékot képes kifejteni, ezért méltán népszerű. Gyakran a derékszögű hajtásmódot is kihasználják, mint példánkban, egy nyugalmazott rotációs kapa hajtóművében. Megtaláljuk elektromos kézi fúróban is, melynek belsőségeiben nemrég turkáltunk javítás címszóval.
A kép egy aranyos kis kecskére emlékeztet, akinek valaki átvert a fején egy vasrudat
A nagy megelégedésre működő kapálógép története tragédiába fordult, mikor a figyelmetlen tulajdonos nem kísérte figyelemmel a hajtómű olajszintjét. Az négy év - mintegy 300 üzemóra - alatt elszivárgott és a súrlódás lassan megette a csiga által hajtott fogaskereket, amit bronzkeréknek is neveznek anyaga miatt.
Ugyanez hátulról
Javítása gazdaságtalan, ezért a hajtómotor alternatív hasznosítása mellett (terveim szerint egy Szörnyeteg Lajos nevű, igen erős fűnyíró készül belőle) a hajtómű is alapját képezi majd valami gépnek, mely erős mechanikát igényel.
Alulnézetből. Ide csatlakozik tengelykapcsolón keresztül az 5.5 lóerős motor.
Nagyon harapós jószág.
A feltárásról készült képek szüneteiben idézek a Wikipédia szócikkéből, melyet okosabb szakemberek már egyszer korrekt műszaki élesszólással megfogalmaztak.
Öntött alumínium ház két félrészből - nem kevés csavarral - összeillesztve
"A csigahajtás az egymásra merőleges két tengely közötti fogazott hajtás egyik fajtája. A hajtó tengelyre szerelt (vagy vele egy darabból készült) elem neve csiga, leggyakrabban hengeres, egy- vagy többekezdésű csavarfelület határolja. A hajtott tengelyre szerelt elem neve csigakerék. A csiga homlokmetszete (a tengelyre merőleges metszősíkban) általában hurkolt evolvens, ekkor a neve konvolut csiga, egyik szélső esetben arkhimédészi spirál, ekkor a neve arkhimédészi csiga, a másik szélső esetben hegyes evolvens (involut csiga)."
Mint a hasított félsertés metszeti rajza, vagy műszaki rajz tanulmányaink kísértő szelleme, a "mosógép robbantott metszete". Az már látszik, hogy a tengelycsapágy sikló.
"A csigahajtást általában nagy áttételek esetén (i ≤ 150) használják, sokszor elég egyetlen fokozat is, de gyakran építenek fogaskerék előtét hajtással egybeépített csigahajtásokat is. A csigahajtóművek nagy terhelésre is viszonylag kis méreteket tesznek lehetővé. A csigahajtás sok esetben önzáró, ez azt jelenti, hogy ha a hajtómotor leáll és a hajtott tengely terhelés alatt marad, a hajtott tengely a súrlódási viszonyok miatt nem tud visszafelé hajtani. Ez a tulajdonsága előnyös emelőgépeknél, felvonóknál, de más alkalmazásoknál is."
Viszont a csigakerék kétoldalt rendesen golyóscsapágyazott kivitelű
"A csigahajtómű terhelehetőségét folyamatos üzemben általában nem a szilárdsági, hanem a melegedési viszonyok korlátozzák. Mivel a csiga és a csigakerék között folyamatos csúszás lép fel, a két felület közötti súrlódás jelentős veszteségeket okoz, mely veszteségek hő formájában jelentkeznek. A csigahajtóművek hatásfoka az áttételtől, a csiga és csigakerék fogazatának geometriai kialakításától, a súrlódó felületeknél alkalmazott anyagminőségektől, az érintkező felületek érdességétől, a kenés módjától és egyéb tényezőktől függ."
A hiba oka, hogy kifolyt az olaj. De ettől még maradt benne annyi, hogy összekenjen mindent, amihez hozzáér vagy egyszerűen a közelben tartózkodik. Ezért is becsülöm az autószerelőket, mernek olajba nyúlni.
"Szakaszos üzemű csigahajtóművek által termelt hőt megfelelő nagyságú olajteknő és hűtőbordák megbízhatóan elvezetik, de állandó üzem esetén néha szükség van külső hűtésre is."
Az olajtól megtisztított hajtott kerék. Egy idő után a fogaskerék fogai annyira megkopnak, hogy egyszer csak megcsúszik rajtuk a csigakerék és beindul a darálás. Ennek nyomait látjuk.
"Az állandó üzemű csigahajtások fejlesztésének fő iránya a súrlódási viszonyok javítása és a hőveszteségek csökkentése. A súrlódás csökkentését a hidrodinamikai kenés javításával érik el, ehhez olyan geometriát alakítanak ki, hogy minél több fog legyen kapcsolatban és a fogfelületek minél nagyobb területen érintkezzenek. Ilyen megfontolások vezettek a globoid csigák alkalmazására, melyeknél a csiga hosszú íven körülveszi a csigakereket, a felületi terhelés csökken és a kialakuló olajfilm kisebb súrlódást eredményez."
Nagy része a fogaknak épnek látszik, de ez csak a lapítottakhoz képest igaz. Egy sértetlen bronzkerék...
..nagyjából így néz ki (MTD gyári fotó)
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.
Utolsó kommentek