Mosógépmotor bekötése 3.
2016.03.04. 05:00 | Tákolmányi 0 Komment
Mosógép- és más elektromos motorral hajtott gyártmányaink vezérlésére bevált eszköz a mágneskapcsoló. Biztonságos, mert nem a kapcsolót kell megkeresnünk és elfordítanunk, miközben ujjainkat forgácsolja valami brutális eszköz, hanem egy nagy piros gombára ütünk rá.
Vezérlést is megvalósíthatunk vele, mert a behúzótekercs áramkörét különféle érzékelők ki- vagy bekapcsolhatják. Végálláskapcsoló, folyadék szintmérő és hasonlók, melyek szintén nem tudnák elfordítani a kézi kapcsolót. Széles alkalmazási spektrumban, talán olcsóbban megoldhatjuk az ipari vezérlést szilárdtest relékkel és más, félvezető alapú építőelemekkel, de ma nosztalgiázzunk kicsit a hagyományos, elektromechanikus mágneskapcsolót bemutatva.
A hálózati feszültség életveszélyes sérülést vagy halált okozhat
az Ön és környezete számára!
Ha szemügyre vesszük, két fő alkotóelemet - a behúzótekercset és az érintkezősort - látunk műanyag házba foglalva. Bizonyára árulják még 24 voltos behúzótekerccsel is, de az elé egy emberes transzformátort kell kötni. Bonyolítja és drágítja a kivitelezést, miközben az érintkezőkön 230/400V folyik, tehát csak részben biztonságosabb a 230 voltos tekercs alkalmazásánál. Érintkezőkkel bőven ellátták. Mikor nyomógombbal feszültséget juttatunk a tekercsre, egy részük megszakítja-, mások zárják az áramkört. Mindezt ráadásul gyorsan teszik - szemben a kézi kapcsolóval - így nem égnek be az érintkezők.
Ebből következik egy hasznos tulajdonsága, miszerint öntartó áramkört készíthetünk egyszerűen. Egy BE nyomógomb benyomása behúzza a relét, ez egy "záró" érintkezőpárt összeköt, így állandó feszültséget tart a tekercsen. Mikor egy pillanatra megszakítjuk az áramkört a KI nyomógombbal, az véglegesen elengedi a relét.
Frissítés!
Mindig hálásak vagyunk, mikor a témát mélységében ismerő olvasóink besegítenek a posztba. Ezúttal Lászlónak köszönöm meg, hogy a tényleg biztonságosabb kapcsolási rajzot megosztotta velünk (az eredetit levettem). Köszönjük!
"Hello! Javasolnám - illetve: erősen kérnélek tisztelettel - hogy a mágneskapcsoló vezérlésének bekötési rajzát sürgősen alakítsd át, mert nem biztonságos! (ha beragad a BE gomb, akkor a KI gombbal nem lehet leállítani! ...márpedig házi körülmények között, még fontosabb a saját biztonságod). Egy remek példa az öntartó kör kialakítására:"
Még néhány illusztráció a "Fióksínek alkalmazása CNC-berendezésekbe" témájú tanulmány-eszterga építése idejéből, mert a fióksíneket MINDENKI kipróbálja, persze kudarcos.
A faeszterga favázas volt, nyeklett kissé, de egy fűrészlappal felszerelt flex egész finoman megmunkálta a befogott anyagot, lásd az utolsó fotót. Két kapcsoló és egy mágneskapcsoló segítségével forgásirány- és sebességváltást is megvalósítottam vele. Sajnos utólag nem tudom rekonstruálni, hogyan tette mindezt, mert elveszett a kapcsolási rajz.
Megjegyzések a témához:
- Sajnos a mosógépmotoros megoldások már nem sokáig kínálnak elérhető alternatívát, mert kihal ez a fapados fázis-segédfázis-nulla felépítésű konstrukció. A kicsit is modernebb típusok elindításához a tachogenerátor - azaz fordulatszám szabályzó egység - jelét is motorra kell kötnünk. Forrása integrálva van a mosógép vezérlésébe, onnan kinyerni a jelet nehézkes.
- Viszont az ék egyszerűségével vetekedő fúrógép, porszívó és más számtalan háztartási berendezés motorja megúszhatja a meghibásodást és barkácsalap lehet. Ezek egy irányban forognak (persze, őket is lehet okosítani, szintén a házban lévő kondenzátor átkötésével) és nagyrészt még beépített fordulatszám-szabályzást is tartalmaznak. Tudni kell - mint minden háztartási készülék motorjánál - hogy ezeket szakaszos üzemre tervezték. Egy kiadós porszívózás - pláne fúrás - nem tart tovább negyed óránál (legalábbis nálunk) és a szénkefék összes üzemidejét is ehhez méretezik.
- Láthatjuk, hogy különféle motorok ugyanúgy hat darab, jelöletlen érintkezőn keresztül kapják a táplálást. Én csak azokat a bekötéseket merem biztonsággal közzétenni, melyek a motor külsejéről azonosítható típusúak. Itthon nincs több motor, aminek kapcsolását kipróbálva-tesztelve dokumentálhatnám, ezért nem közlünk több kapcsolási rajzot.
- Nem lehet eleget beszélni a biztonságos üzemeltetésről. Ezeket a motorokat nem fűrészelésre tervezték, így a belsejébe jutó por (szinte teljesen nyitott az egész konstrukció a hűtés miatt) gyorsan kivégezheti, de még tűzveszélyt is okozhat a finom fareszelék, zárlatot a vasreszelék. Mindenképp burkoljuk pormentes kivitelben.
- Szintén életveszélyes lehet a nem megfelelő elektromos kivitelezés, mind az érintésvédelem-, mind a csatlakozók szilárd bekötése (a rezgésektől kilazulhatnak) szempontjából.
- Végül pedig érdemes kapcsolási rajzot beragasztani a készülékünk belsejébe. Mi sem emlékszünk majd két év múlva, hogy a kábelkötegben melyik színű vezeték hova és mit vezet, hátha még esetleg eladjuk-elajándékozzuk és az új tulajdonos értetlenül áll előtte.
Egyelőre véget ért a sorozat, ahogy befut valami új anyag, jelentkezünk a téma felmelegítésével.
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.
Utolsó kommentek