AJÁNLÓ
 
05:00
2014. 02. 14.
A kézi fűrészek mostanában kicsit kimentek a divatból, legalábbis ami az otthoni barkácsolást...
A bejegyzés folyatódik
 
05:00
2014. 02. 14.
Időnként még egy tapasztalt fúrfarag ember is rácsodálkozik egy-egy szerszámra, amit korábban...
A bejegyzés folyatódik
 
05:00
2014. 02. 14.
Régi mániám a gyanúsan olcsó termékek, kéziszerszámok elleni küzdelem. Ha megnézzük bármelyik...
A bejegyzés folyatódik
 
05:00
2014. 02. 14.
Egy nagyobb teljesítményű szalagfűrész drága és súlyos alkotmány, komoly mennyiségű...
A bejegyzés folyatódik
 
05:00
2014. 02. 14.
Talán az X-akták, két ünnep közötti, egyben történő vizuális feldolgozása, vagy valami...
A bejegyzés folyatódik
Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Szétszedtem: szalagcsiszoló

Szerszámpatológiai sorozatot kezdünk, „Szétszedtem” címmel. Alapkoncepciója a gépek, berendezések ideiglenes (vagy ha rosszul végződik, akkor végleges) szétszerelése és működésük bemutatása. A szakembereknek esetleg magától értetődő magyarázat ne bosszantsa Kedves olvasót, tudatosan igyekszem bárki által megérthető formában leírni a mégoly kézenfekvő ismereteket is. Senki nem születik rakétatudósnak. Viszont ha becsúszik egy hiba, szívesen fogadom a kiigazítást. 

001.jpg

A kézi szalagcsiszoló nagy teljesítményű elektromos szerszám. Fa, műanyag, fém, festett - lakkozott felületek száraz csiszolására szolgál. Alapelve egy végtelenített dörzspapír, mely a szalagtovábbító görgőkön és a csúszótalpon fut egyfajta fordított mozgójárdaként. Az egyenes mozgású sík felülettel merőlegesen vagy tetszés szerint szögben csiszolhatjuk le a felesleget, nem fenyeget a veszély, hogy homorú felületet kapunk. Ez a berendezés durva megmunkálásra szolgál, polírozáshoz rezgőcsiszolót használjunk.

002.jpg

Mai áldozatunk egy HYD-76M Hyundai szalagcsiszoló. Banális történet, a dél-koreaiak megvettek egy Bosch licenszet és tömegével nyomják olcsón a fejlődő országok piacaira. Brutális jószág 3.5 kilogrammos tömegével, 850W teljesítményével. Sebessége 0-380 ford./perc között szabályozható hat lépésben. Igazából nem is értem a Bosch céget, amiért kidobta ezt a modellt, mert manapság futó modelljei kevésbé tűnnek kézreállónak. 

Lássuk kezelőszerveit: a bekapcsoló nyomógombot rögzíthetjük, így mindkét kezünk felszabadul. Én a tolófogantyújánál satuba fogtam kb. 45 fokos szögben és a csiszolandó léceket mozgattam. 

A porzsákfunkciója egyértelmű, gyűjti a finom port. Majd szétszedés után látjuk, hogy azért nem mindet, mert a belső részekbe is jutott bőven, vélhetően a motor hűtését biztosító légárammal. Itt érdemes megjegyezni, hogy lehetőleg viseljünk porvédő maszkot csiszoláskor. Fenyőnél az ember legfeljebb érdekes színűeket tüsszent, de a keményfák pora tüdőrákot is okozhat, akárcsak az ólomtartalmú festékrétegek, ásványok és fémek pora.

A szalagfutást szabályzó csavar funkciója középre igazítani a szalagot. Elcsavarásával megdöntjük a görgőt, a szalag pedig bekapcsolás után megindul oldalra. Szereti berágni magát a bal oldali műanyag szegélybe. Különösebb kárt nem okoz, de nehéz kiszedni, ha már megszorult.

003.jpg

A csúszólemez intenzív használat során átforrósodik, ezért ne fogdossuk. Sőt, a járó szalagot sem, mert nehezen gyógyuló, fájdalmas hámsérüléseket okoz. A csiszolási lemunkálási teljesítmény és a felület minősége lényegében a csiszolószalag kiválasztásától és az előzetesen beállított szalagsebességtől függ. Minél nagyobb a szalag sebessége, annál nagyobb a lemunkálási teljesítmény és annál finomabb a csiszolással létrehozott felület.

A szalag, valamint a szalagsebesség kiválasztása függ az anyagtól. Minél kisebb a dörzspapír számozása, annál durvább csiszolást végzünk vele. 40-60 szemcsenagysággal gyalulatlan deszkákat készítünk elő további megmunkálásra, 180-320 között kemény anyagokat csiszolunk készre, a kettő közötti érték pedig általánosan síkra csiszoláshoz és a felületi egyenetlenségek kiegyenlítésére szolgál. 

004.jpg

A szénkefe funkciója árammal ellátni a motor forgórészét. A szénkefetartó-sapka alatt egy rugó tartja nyomva a grafitérintkezőt a szeletekre osztott forgórész érintkezősávjára. Mivel működés közben erőteljesen kopik, remélhetőleg ez az alkatrész megy tönkre először. Ha nem indul a motor vagy szikrázást-enyhe amperszagot tapasztalunk, csavarjuk ki lapos csavarhúzóval a sapkát és ellenőrizzük, maradt-e még valami a grafithasábból.

005.jpg

A hajtásláncot látjuk alumínium tengelyekkel és bordás szíjjal. Sajnos sem tartalék szíjat, sem szénkeféket nem adtak a gép mellé, pedig ez már eggyel alacsonyabb árkategóriában is divat. Inkább fizetne rá a vásárló valamennyit, mint hogy az elszakadó szíj (true story) és az elfogyó szénkefék után kajtasson. Szerencsére bordás szíjat elég sok helyen vásárolhatunk. Tapasztalatom, hogy elég elvinni a szakadtat és ők beazonosítják a típusát. 800,- Ft egyébként 2013. évi árakon.

007.jpg

A szürke por nem bükkfa, hanem lemaródott alumínium. Hiánya látszik a kopott fogaskerekeken. Talán zsírozni kellett volna?  Az alsó kerék belső felületébe menetet vágtak, a hatos csavar már csak a kilazulást gátolja. Ezek a gépek 0-5.5 m/s sebességgel továbbítják a szalagot üresen, az anyagra rányomva pedig erős mechanikai terhelésnek tesszük ki, kell is a strapabíró szerkezet.

008.jpg

Igazán értékelni kell a modulrendszerű szerkezetet, mikor egy csavar kicsavarása után nem esik szét alkatrészekre és szétrepülő rugókra a javítandó berendezés. 

009.jpg

Szalagtovábbító mechanika, emlékeztet Frédi autójára, immár a vaskorból. 
A szalagtovábbító görgők jól tapadó gumival bevont fémhengerek. A szalag húzását végző alumíniumhengert bordás szíjon keresztül hajtja meg a motor. Csapágyazott tengelyen fekszik, persze. A csiszolószalag feszítőkar benyomott állásban néhány milliméterrel kitolja a hátsó tengelyt, így feszíti rá a szalagot a görgőkre. A rugalmas feszítésről egy rugó gondoskodik.

010.jpg

Őszinte tiszteletem a műszerésznek, aki kireszelte-kimarta a fröccsöntő szerszámot, tervezőjének még inkább. A belső merevítő falak kompenzálják a viszonylag vékony gépházat. A köztük kialakuló üregekben megtelepszik a por. Nem látszik, mert kivakartam fotózás előtt, de lényegében tele volt porral. A motor álló- és forgórésze között a finom szemcsék akadálytalanul átszállnak, ez nem okozott problémát.

Egy lóerős, kisméretű motort látunk. Hasonlót találunk például futógépekben. 
Idézve egy klasszikust: "A kéziszerszám kisgépekbe és a háztartási kisgépekbe egy egyszerű egyenáramú soros gerjesztésű motort tesznek, aminek a működési elvéből kifolyólag egyfázisú váltóárammal is működik, és ezért univerzális soros motornak is hívják." Ehhez nem szükséges indítókondenzátor, a sárga kondi kizárólag zavarszűrési célokat szolgál. A sebességszabályozó elektronika vélhetően fázishatásos elven, tirisztorral működő szerkezet, melyet potenciométerrel állíthatunk. Ez egy könnyen szennyeződő alkatrész és mint említettem, por jut bőven a szerkezet belsejébe.

A bekapcsoló egy oldalsó gombbal rögzíthető, így akár valami rögzítőeszközbe foghatjuk, akár minden ujjunkkal fogva stabil tartású kéziszerszámként használhatjuk.

012.jpg

Végül a hajtáslánc. A bordás szíjjal meghajtott kerék alumíniumból készült, tengelyfurata menetes, így az alatta látható hatos anya már csak biztosításként szolgál.

A költözéskor sajnos némi képkonverzióra került sor, így az eredetileg tűéles feliratok kicsit elmosódottak. Kárpótlásként egy galéria nagyobb felbontású képekből itt.
Legközelebb: Benzines láncfűrész

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.

Kövess a Facebookon

Hirdetés

Furdancs

blogavatar

Ez az oldal azoknak szól, akiket érdekel, hogyan működnek a minket körülvevő dolgok. Azoknak, akik tudják mire valók a szerszámok, vagy legalábbis szeretnék megtanulni. Azoknak, akik úgy gondolják, az emberré válás fontos alkotóeleme hogy magunk oldjuk meg a felmerülő problémákat. Mottónk: Nem azért másztunk le a fáról, hogy a fotelben ülve várjuk a szerelőt...

Hirdetés

Szeretjük

szineslogo.png
Kapanyel.png

Hirdetés

Feedek

Reblog

Utolsó kommentek