AJÁNLÓ
 
08:57
2013. 05. 02.
Bútorlapból készült bútorok általánossá válásával együtt terjedtek el az ilyen bútorok...
A bejegyzés folyatódik
 
08:57
2013. 05. 02.
A posztunk címe lehetett volna az is: 'A csomók alkonya'. Azt gondoljuk, nem csak a barkácsoló...
A bejegyzés folyatódik
 
08:57
2013. 05. 02.
Az őszi avarhullással együtt jár néhány speciális szerszám. A lombfúvókról már volt...
A bejegyzés folyatódik
 
08:57
2013. 05. 02.
Mai műtárgyunk egy igazán különleges kis szerszám. Gyerekkoromban még nem tudtam, hogy létezik...
A bejegyzés folyatódik
 
08:57
2013. 05. 02.
A kaparásról, mint munkafolyamatról volt már szó a feszítővasaknál, természetesen...
A bejegyzés folyatódik
Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

A hét műtárgya: láncfűrész

Nem, nem lesz zombi. A láncfűrészt eredetileg orvosi célokra találták ki a XVII. században, segítségével kisebb károkozással tudták a csontokat fűrészelni.

image001.jpg
Kép: Wikipédia

Érdekesség, hogy a modern láncfűrészek történetének kezdetén, az 1920-as években, pár évvel korábbra datálódik az elektromos láncfűrész kifejlesztése, mint a benzinesé. Az első szabadalmi jogokat Andreas Stihl jegyeztette be, az ő nevével fémjelzett cég máig is az egyik legismertebb gyártó. („Stahl Judit, Stohl Buci, Stihl fűrész”, ugyebár.)

A korai példányok még akkorák voltak, hogy két ember kellett a működtetésükhöz, akár kerekeken is lehetett gurítani őket. A kohászat fejlődésével a felhasználható acél és alumínium alapanyagok minősége javult, a belsőégésű motorok is egyre kifinomultabbá váltak, így ma már kifejezetten könnyű, mondhatni kompakt láncfűrészek is kapható.

image002.jpg
Ez például egy kevesebb mint 4 kg-os láncfűrész

A láncfűrészt használják a fakitermelő munkák nagy részéhez, fadöntéshez, gallyazáshoz, aprításhoz, de manapság már ház körüli munkákhoz is elterjedt. A felhasználási céltól függően a motor mérete 30-120 köbcenti között, a vezetőlemez mérete 30-80cm körül mozog. A motor fordulatszáma percenként akár 10.000 fölött is lehet.

A láncok hasonlítanak a bicikliláncokhoz, azzal az apró különbséggel, hogy bizonyos távolságra egymástól kis vágófogak vannak rajtuk:

image004.jpg
Forrás: http://www.oregonproducts.com/

A lánc belső fele a vezetőlemezen fut, a külső fele vág. Jellemző tulajdonsága egyrészt a szélessége (ez alapján illeszkedik a vezetőbe), másrészt a fogtávolsága (minél kisebb ez a szám, annál közelebb vannak egymáshoz a fogak), harmadrészt pedig az, hogy hány szemből áll a lánc. Egy elterjedt méret például a 3/8”, 1,3mm, 52 szemes lánc: ez azt jelenti, hogy a vezetőszem szélessége 1,3mm, három egymást követő fog távolsága 3/8” (kb.9,5cm), és összesen 52 szemből áll a lánc.

A benzines láncfűrészek felépítése, legfontosabb részei:

image005.jpg

Az ábra nagyjából összefoglalja, hogy mivel jár egy láncfűrész használata.

A motort hidegen szívatóval kell indítani az indítózsinór berántásával. Az indítás alatt a láncféket érdemes rögzíteni, hogy a lánc ne kezdjen el forogni (jó eséllyel a földön fekszik a láncfűrész, a felhasználó egyik lába pedig a hátsó fogantyúnyílásban támasztja). A láncot a súrlódás miatt folyamatosan olajozni kell, ehhez speciálisan erre a célra szolgáló olajat érdemes használni.

Mivel a használattól megnyúlik, időnként ellenőrizni kell a lánc feszességét. Nem megfelelő feszesség esetén egy csavar meghúzásával korrigálhatunk (a fenti képen nem látszik, a fűrész másik oldalán van).

A lánc - ellentétben a kézi fűrészekkel - élezhető, és rendszeresen élezendő is. Ehhez csak egy reszelőre van szükség, illetve kis gyakorlatra. A gyakorlat megszerzésében segítenek a reszelőt vezető sablonok:

image007.jpg
A kézi reszelő mellett természetesen vannak gépi élezők is, ezek gyorsabbak és precízebbek, mint a kézi megoldás.

A benzines láncfűrészek a legelterjedtebbek, de a gyártók – különösen hobbi célra - kínálnak elektromos gépeket is. Végül is ha valaki már megvette az 50 méteres hosszabbítót a fűnyíróhoz, akkor azt érdemes kihasználni. Az elektromos láncfűrészek általában kisebbek, gyengébbek, és nagyon óvatosnak kell lenni a vezetékkel, cserébe viszont halkabbak, sokkal kisebb vibrációval dolgoznak, nincsenek indítási problémáik és kipufogófüstjük. Ráadásul a litiumion-akkumulátorok fejlődésével egyre közeledik a vezeték nélküli láncfűrészek ideje:

image009.jpg

Sorra mutatják be a gyártók az akkus fűrészeket, és noha egyelőre kb. fél órás üzemidőt ígérnek csak (belátható, hogy egy kézi csavarozó energiaigénye nem ez a nagyságrend), és a teljesítmény is a skála alsó felénél tart, az már látszik, hogy érdemes rájuk várni.

Ha valaki szeretne láncfűrészelni, de még csak gyűjti a bátorságot, íme egy remek oktatóvideó a láncfűrész-használat teljes spektrumáról:

És ahogy már írtuk: a láncfűrész igazán kihozza a maximumot az emberekből, legyenek céges terméktervezők,

image011.jpg

vagy unatkozó kaliforniai srácok:

A hét műtárgyait a Netszerszámtól kunyizzuk
netszerszam_logo.jpg


Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.

Kövess a Facebookon

Hirdetés

Furdancs

blogavatar

Ez az oldal azoknak szól, akiket érdekel, hogyan működnek a minket körülvevő dolgok. Azoknak, akik tudják mire valók a szerszámok, vagy legalábbis szeretnék megtanulni. Azoknak, akik úgy gondolják, az emberré válás fontos alkotóeleme hogy magunk oldjuk meg a felmerülő problémákat. Mottónk: Nem azért másztunk le a fáról, hogy a fotelben ülve várjuk a szerelőt...

Hirdetés

Szeretjük

szineslogo.png
Kapanyel.png

Hirdetés

Feedek

Reblog

Utolsó kommentek