Motoros kerti gépek karbantartása II.
2014.03.31. 05:00 | nos 3 Komment
Minisorozatunk első epizódjában leginkább elektromos gépekkel foglalkoztunk. Ebben a posztban nem.
A benzinmotoros kerti gépeket általában a nagyobb teljesítményük miatt a nagyobb területű kertekben célszerű használni. Ma már ezek a gépek általában négyüteműek, így a motorok kenését szolgáló olajat nem a benzinbe kell keverni, hanem külön olajtartályba kell betölteni. Ezért az olajszintre mindig ügyelni kell, mert ha nem megfelelő a mennyisége, akkor besülhet a motor, amit jobb elkerülni, mert a javítása sokba kerülhet. Az olaj mennyisége mindig a nívópálcán bejelölt minimum és a maximum között legyen, és csak a gyártó által megadott és a gépkönyvben is feltüntetett minőségű olajat szabad az adott géphez használni. Új gépeknél eleinte néhány előírt munkaóráig tartó használat után teljes olajcserét kell végezni, a bejáratott gépeknél erre azonban csak évente van szükség. Erre általában a kerti munkák szezonjának az elején célszerű sort keríteni. Figyelnünk kell a hajtóműolaj szintjére is, egy kerti (rotációs) kapa hajtóműve elég mostoha körülmények között üzemel, a hajtóműolaj időnkénti cseréjére általában nem gondol senki, csak amikor már késő...
A benzinmotoros gépek használatakor gyakori indítási hiba a túlszívatás. Ez azért következik be, mert a hideg motornál a benzin kicsapódik a henger falára, amit csak benzindúsabb keverékkel lehet megelőzni. Ha viszont a gyújtással valami zűr van, a motor ennek ellenére nem fog elindulni. A további indításokkal a benzin-levegő keverék viszont feldúsul, ám gyújtószikra nélkül nem gyullad be. Még akkor sem, ha a gyújtás esetleg megjavul. Ilyen esetekben a gyújtógyertyát ki kell szerelni és ha túl benzines, megtisztítása, átszellőztetése szükséges. A gyertyát alaposabban is érdemes ilyenkor megvizsgálni, mert ha pl. a vége kormos, akkor e miatt, vagy más szennyeződés miatt nem képes szikrát adni. A drótkefés tisztítás után vissza lehet szerelni a helyére és lehet az újra indítással próbálkozni. Előtte azonban a motor néhányszori megforgatásával a hengerből is el kell távolítani a felesleges üzemanyagot. Ha a gyújtás egyébként rendben van, akkor valószínűleg beindul a motor.
A gyertya elszennyeződésének oka lehet a rossz gyújtás beállítás, de az elszennyeződött légszűrő is előidézheti a rossz arányú keverékképződést. Ha csak a levegőszűrő elszennyeződése idézte elő a hibát azt a szűrő kitisztításával, betétcserével lehet orvosolni, a gyújtás helyes beállítása kicsit bonyolultabb dolog, ha nem maradt ki életünkből a segédmotorkerékpáros időszak, amikor mondjuk a simson vagy épp riga mopedünk szerkezetével közelebbi ismerettségbe kerültünk, akár neki is állhatunk a gyújtás ellenőrzésének, de sokszor célszerűbb ezt szakemberre bízni. Annál is inkább, mert modernebb négyütemű erőforrásoknál korántsem biztos hogy hagyományos gyújtást találunk. A benzintartályba került szennyeződés is okozhat ilyen gyújtási hibákat, amit egy alapos tisztítással szerencsés esetben a helyszínen is el lehet hárítani. Ha viszont ezek ellenére sem sikerül a motor beindítása, akkor ajánlatos a gépet szakember gondjaira bízni, mert az egyéni kísérletezgetések gyakran időpocsékolók és csak bosszúságot okoznak a gyakorlatlan tulajdonosnak.
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.
Utolsó kommentek